vrijdag 29 maart 2024

Een nieuwe generatie motoroliën van LIQUI MOLY

Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@www.motor.nl.

Voor steeds efficiëntere motoren is steeds efficiëntere motorolie nodig. Daarom brengt de Duitse motorolie- en additievenspecialist LIQUI MOLY nu twee soorten motorolie op de markt die voldoen aan de nieuwste eisen van BMW en Volkswagen: Top Tec 6100 en Top Tec 6200. Ze behoren tot de nieuwste producten in de motorolietechnologie. 

De oliën zijn allebei ontwikkeld voor de Euro-6-emissienorm. Dat betekent dat ze dunvloeibaarder zijn dan gewone oliën. Hoe dunner de olie, hoe lager de interne weerstand in de motor. “Voor autofabrikanten is het een van de vele aanpassingen voor lager brandstofverbruik en daarmee ook voor lagere emissiewaarden”, legt Oliver Kuhn, plaatsvervangend leider van het olielab van LIQUI MOLY, uit. 

Top Tec 6100 voldoet aan de BMW-norm Longlife-12 FE en heeft met een viscositeit van 0W-30 nog een normale waarde. Dat is anders bij Top Tec 6200 met de VW-normen 50800/50900. Het is net als 0W-20 een bijzonder dunvloeibare olie. “Dat is een grote stap voorwaarts voor Volkswagen”, aldus Oliver Kuhn. Zo is Top Tec 6200 niet te vergelijken met andere oliën die ook dezelfde lage viscositeit van 0W-20 hebben.

“Deze twee nieuwe Top-Tec-oliën zijn speciale oliën die alleen geschikt zijn voor een bepaald type motor. Ze zijn niet terugwaarts compatibel en mogen dan ook nooit voor andere motoren worden gebruikt”, zegt Oliver Kuhn. Want voor deze motoren zijn de oliën te dunvloeibaar: de smeerfilm is daardoor heel dun en de motor kan daardoor sneller slijten. Om te voorkomen dat toch de verkeerde olie wordt gebruikt, zien de nieuwe oliën er anders uit dan de andere oliën uit de Top-Tec-serie van LIQUI MOLY. Ze hebben ook niet het cijfer 4000 in de productnaam, zoals alle andere Top-Tec-oliën, maar zijn de eerste oliën die beginnen met 6000. 

Niet alleen automobilisten en garagehouders moeten bij het gebruik van de oliën goed opletten, maar ook bij de productie bij LIQUI MOLY moet er voorzichtig mee worden omgegaan. Want bij de productie van de nieuwe oliën luistert het nauw als het op hoeveelheden aankomt. “Bij het mengen van de nieuwe oliën moeten alle hoeveelheden precies worden afgemeten”, zegt Oliver Kuhn. Als er ook maar een klein beetje van de receptuur wordt afgeweken, kan de gemengde olie niet meer worden gebruikt.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen