vrijdag 19 april 2024

Ducati’s eerdere V4, de Bipantah

Ducati’s V4-Desmosedici RR kent menig motorrijder wel. En de 1260cc V4 Apollo, die nooit in productie ging, is ook bij menig Ducatist bekend. Maar de Bipantah, het kroonwerk van ontwerper Fabio Taglioni? Nou, die is toch behoorlijk in de vergetelheid geraakt.

Honda maakte in de jaren ’80 furore met V4-blokken, maar de Bipantah ontstond al in 1981. Motorjournalist Alan Cathcart werd in 1984 door Taglioni in vertrouwen genomen en kreeg een kijkje in de Bolognese keuken. Cathcart zag een bijzonder blok, met overvierkante verhouding van boring en slag. Zo was het blok laag en kort, met een -destijds- compact gewicht van 98 kilo.

Taglioni toonde zich destijds meer dan verheugd over het motorblok: “Het was de allerbeste motor die ik ooit heb ontworpen, iets wat al bleek bij de eerste vermogensmeting. Met weinig tot geen fijnafstelling of verdere otnwikkeling, voorzien van nokkenassen met toerprofiel en uitademend door dempers die hem zo door de keuring zouden sturen, produceerde het blok aan het achterwiel zomaar 105 pk bij 9500 toeren.”

De Bipantah zou een nieuw tijdperk voor Ducati in gaan luiden. Maar toch kwam het niet zover. De Italianen kozen door allerlei reden voor de doofpot voor deze Bipantah. Over het hoe en waarom lees je meer in de MOTO73 die momenteel in de winkels ligt. Daarin ook aandacht voor de Desmosedici, de Apollo, natuurlijk de Desmosedici Stradale en speciale aandacht voor Fabio Taglioni.

Fotocredit- en copyright: Alan Cathcart

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen