Ducati's Aero-fairing

Door Tom in Sport, maandag 13 Mrt 2017 12:03
MotoGP anno 2017: exit winglets, enter 'Aero-fairing'. Aero-fairing Ducati Dovizioso 2017 losail 2snap
Foto's: Friedemann Kirn/2Snap - Instagram 'ducatimotor'

De techniek staat nooit stil, zeker niet in de motorsport. Vorig jaar stond in het teken van de 'winglet': een klein, spoilerachtig verlengstukje aan de kuip. Vooral de fabrieks Ducati kwam hierdoor in opspraak, maar de Yamaha en Honda waren ook voorzien van de aerodynamische hulpstukken. Al snel werd besloten om de winglets te verbieden in seizoen 2017. Dus ging men - zoals vaker in dit soort kwesties - op zoek naar een maas in het reglement. 

De winglets tijdens de test op Losail van vorig jaar

Enter de 'aero-fairing' of 'aering'. Een kuip waarin de winglets als het ware zijn opgenomen en dus niet meer als losse onderdelen uitsteken. Wederom is het Ducati die het meest radicale design op de proppen komt. Tijdens de laatste MotoGP-test voor het seizoen officieel van start gaat, testte Andrea Doviziozo op het circuit van Losail met de nieuwe aerodynamica. Door sommigen al de 'hammerhead' gedoopt naar de brede -spoilerachtige - kop van de hamerhaai.

©ducatimotor

Het nieuwe design laat goed zien dat Ducati alles op alles zet om het effect van de winglets te behouden. Vooral op bovenstaande foto (van het Instagram-account van Ducati) is goed te zien hoe de kuip als het ware is opengewerkt. Over prestaties kunnen we nog niet echt iets zeggen. Andrea Dovizioso heeft op dag 2 van het driedaagse testweekend met de nieuwe kuip getest om de technici wat praktijkfeedback te geven. Om zijn marginale dertiende tijd daar nu aan te wijten lijkt ons wat kort door de bocht. Het zal dus wachten zijn tot het seizoen daadwerkelijk van start gaat om te weten of de aerodynamische trucjes positief uitpakken voor Ducati.

Gerelateerde artikelen