donderdag 28 maart 2024

Ducati Scrambler kwestie van tijd

In juli 2012 deden de eerste geruchten over een op handen zijnde Ducati Scrambler de ronde. Een maand later bleek dat Ducati in enkele landen ook daadwerkelijk de rechten op de benaming ‘Ducati Scrambler’ had vastgelegd en begin dit jaar werd de Scrambler voor het eerst al rijdend op de foto gezet. Twijfel over óf de Scrambler ook daadwerkelijk op de markt komt is er niet meer, maar wat we precies kunnen verwachten wordt langzaamaan wel duidelijk.

 

Er is lange tijd gespeculeerd over een nieuw voor deze Scrambler ontwikkelde ééncilinder, omdat dit de overeenkomst met de oude Ducati Scrambler vanzelfsprekend goed zou doen. Daar blijkt Ducati echter niet meer over te twijfelen, want we zien op bijgaande foto duidelijk dat de Scrambler wordt aangedreven door het bekende luchtgekoelde 803cc V-twin-motorblok zoals we die kennen uit de Monster 796. 

 

We zien echter wel dat zowel tank als zadel sterk overeenkomen met die van de historische Scrambler, maar dat Ducati nog twijfelt over de uitlaatdemper. Die zou, met het oog op het historische model, laag en lang moeten zijn, maar dat is moeilijk te combineren met de huidige maatstaven van grondspeling en gewichtsbesparing. Toch is de uitlaat, zoals op het rijdende testmodel gemonteerd, nog niet af en houdt Ducati nog een slag om de arm. Hetzelfde geldt voor de wielen. Want een spaakwiel voor, en een gietwiel achter? Ook daar lijkt Ducati nog te moeten kiezen.

 

Het is dan ook de vraag wanneer we deze Scrambler op de markt kunnen verwachten. Ducati rijdt er al wel mee, maar de definitieve testfase lijkt nog niet aangebroken. Het zou ook erg goed zo kunnen zijn dat de Italianen bovenstaande foto zelf expres hebben uitgelekt, om de reacties vanuit de media en consumenten te peilen. Houdt je wat dat betreft dus maar niet in, in het comment-veld hieronder…

 

Foto: insella.it

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen