Ducati Multistrada Enduro Pro

Door Nick in Nieuws, donderdag 22 Jun 2017 09:06
Ducati neemt de BMW R1200GS Rallye op de korrel. Ducati Multistrada Enduro Pro

BMW bracht onlangs een offroad-waardiger versie van de R1200GS uit. Die Rallye-versie kan nu op fikse concurrentie rekenen vanuit Bologna, want Ducati presenteert de Multistrada 1200 Enduro nu in een Pro-uitvoering. Nog dikker, nog capabeler.

De Multistrada Enduro Pro onderscheid zich meteen van zijn normale broertje, met name omdat er vrij groot 'Pro' op de flanken staat, maar allicht blijft het daar niet bij. De enorme Pirelli Scorpion Rally-banden benadrukken zijn intentie offroad capabel te zijn. Ook de Touratech-valbeugels helpen je, want het idee - als het nodig is - te kunnen vallen zonder echte brokken, helpt in het onverhard natuurlijk al enorm. Het lagere ruitje heeft eenzelfde intentie; mocht je een foutje maken, dan heb je geen grote ruit in je mond en je tanden op de grond.

Verder is de Multistrada Enduro Pro opvallend zwarter dan de reguliere versie, wat het ruige offroad-image ten goede komt. Om ook een lekkere soundtrack toe te voegen, kreeg de Pro ook een slanke Termignoni-demper. Qua prestaties blijft de machine overigens gelijk aan zijn standaard naamgenoot.

Concurrentie?
Maar moet de BMW echt vrezen voor een concurrentiestrijd met deze uitgedoste Multistrada? De GS is immers beroemd om zijn verfijnde balans en toen MOTO73-testredacteur Ad van de Wiel er onlangs mee reed, was hij er aardig over te spreken. "Op de GS bouw je elke dag een speelkwartier in. Je niet om de hoek te wonen van een offroadterrein, deze GS speelt toch wel, altijd en overal," aldus Ad.

Maar dat wil niet zeggen dat de GS Rallye vrij spel heeft, want verleden jaar nodigde Ducati ons uit deel te nemen aan de DRE Enduro; een offroad-cursus met - je raadt het - de Multistrada Enduro 1200. In veel is deze Pro gelijk aan de machines die men daar inzet en daar in de Toscaanse heuvels leek Ducati vals te spelen. De combinatie van zijn bruikbare vermogen, de prima elektronica en de semi-actieve vering maakte de Enduro enorm bruikbaar. Ook de Pirelli Scorpion Rally banden verdienden lof; alsof je een computerspel op een te laag level speelt, zo eenvoudig.

We hopen de Duitser en deze nieuwe Multistrada Enduro Pro voor jullie te kunnen vergelijken in MOTO73, want de potentie is er bij beide zeker. Een prijs houd je nog van ons tegoed.

Foto's: Ducati

Motorbase

2017 Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro
Cilinderinhoud 1.198,40 cc
Vermogen 160 pk
bouwjaar 2017
Tags:

Gerelateerde artikelen