Ducati komt met Superleggera

Door Redactie in Nieuws, vrijdag 11 Okt 2013 11:10
Ay, caramba! Dit is dus een super Superbike… Superleggera

UPDATE 11-10-2013
Het is officieel: als je de Superleggera koopt, ben je BPM verschuldigd. Balen? Echt niet, want dit wil zeggen dat de nieuwe Ducati ook voor op straat beschikbaar wordt. BPM betaal je namelijk niet als er geen kenteken op komt.

De kans dat er snel meer nieuws komt, is groot. Ducati lijkt met de Superleggera groots uit te willen pakken op de EICMA in Milaan, begin november. De Italianen kennende zullen er snel spyfoto’s uitlekken en wordt ongetwijfeld snel het aantal pk’s vrijgegeven. Alles om een hype te creëren.

Mocht de Superleggera echt op de EICMA gepresenteerd worden, weten wij al welke fabrikant de award voor de mooiste motorfiets wint…

UPDATE 8-10-2013
Langzaam wordt er meer duidelijk over de Superleggera. Alleen steeds onduidelijker wordt of ‘ie ook echt op straat komt. Diverse bronnen melden namelijk dat de Superleggera een variant van de Panigale 1199 RS is, het racemodel waarmee in iets aangepaste vorm in het SBK gereden wordt. Op zich logisch, maar of de Superleggera binnen de aanstaande WK Superbike-prijsplafonds past, is nog de vraag. Denk aan de schokbrekerveer die van titanium is. Qua gewicht er geen probleem, want de Superleggera zal 166 kilo wegen. Rijklaar! Reglementair mag ‘ie 165 kilo of zwaarder zijn, dus dat komt goed.

BERICHT 7-10-2013
Uit zéér betrouwbare bron kunnen wij bevestigen dat Ducati komt met een Superleggera! Waar je aan moet denken? Aan bijvoorbeeld een volledig magnesium frame, gecombineerd met een achterframe en kuip van carbon. Om een idee te krijgen van de minutieusheid waarmee de motorfiets tot op het laatste flintertje is afgetraind: de radiatordop is 9 gram lichter dan origineel en zo is de hele machine beetgepakt.

Zo valt meteen het gebruik van tungsten metaal voor de krukas op. In de absolute top van de wegrace kom je dit zeer bijzondere spul regelmatig tegen. Onder andere als legering in krukassen om de krukaswangen. Daarmee kan de krukas zo compact mogelijk gehouden worden. Dit is mogelijk door de enorme taaiheid van het materiaal en het hoge eigengewicht, waardoor de krukwangen –die tevens als balansgewicht werken- veel kleiner kunnen worden uitgevoerd.

Wacht nog even, hou die concentratie vast want we zijn er nog lang niet! Het rijklaar gewicht gaat slechts 166 kilogram bedragen. Uiteraard zijn remmen, vering en elektronica afkomstig van de SBK-machine van Carlos Checa. Met 200 pk is deze Duc klaar voor eigenlijk elk kampioenschap en al helemaal voor op straat.

Of de kwakkelende Panigale in het SBK vervangen gaat worden, is een andere vraag. Sporttechnisch zou het een logische stap zijn, maar of Ducati het gezichtsverlies van de 1199 wil dragen... Dat er snel iets moet gebeuren, werd op Magny-Cours voor de zoveelste keer duidelijk. In race 2 was Lorenzo Lanzi de beste Ducati-rijder. Op een 1098R… Geruchten melden verder dat Ducati de Superleggera wil gaan inzetten in de nieuwe EVO-klasse, die vanaf 2015 de basis gaat vormen van het WK Superbike.

Er worden waarschijnlijk slechts 500 exemplaren gemaakt. Wat wel vast staat, is dat je alvast kunt gaan sparen want de super Superbike gaat 66.000 euro kosten. Helaas exclusief BPM. Voor Nederland komt dat dus al snel neer op zo’n 75.000 euro.

Tags: 2014,

Gerelateerde artikelen