Dit is de naakte BMW Superbike

Door Redactie in Nieuws, dinsdag 05 Nov 2013 11:11
Geen S1000RR maar S1000R! BMW S1000R 2014 buiten

De naakte versie van de S1000RR is ook uitgekleed in de naam en heeft slechts een enkele R. De basis is natuurlijk gevormd door zijn Superbike-broer, zodat je onder meer de beschikking hebt van Race-ABS en ASC. De grote verschillen hebben we hier maar even op een rijtje gezet. De potente viercilinder komt in een iets minder gepeperde vorm naar de R toe. Zo beschik je over 160 pk bij 11.000 toeren per minuut. Maximale koppel van 112 Nm vind je bij 9.250 tpm. Om vooral onderin en het middengebied wat krachtiger te maken is intern een en het ander veranderd. Zo wijzigde BMW de cilinderkop, het nokkenasprofiel en het blokmanagement. Dat zorgt er onder meer voor dat de rijder van een R tot 7.500 toeren per minuut een goede 10 Newtonmeter meer tot zijn beschikking heeft dan ie zou hebben op de superbike.

 

Standaard wordt de naked uitgevoerd met ASC, waarbij je beschikt over een rain- en road-mode. Wil je nog iets meer, dan kun je nog kiezen voor Dynamic Traction Control (DTC). Deze optie maakt gebruik van een hellingshoeksensor om nog preciezer te kunnen meten of het systeem in moet grijpen op het moment dat je banden grip dreigen te verliezen. Om zo strak mogelijk door de bocht te kunnen vliegen, is er een 46 mm dikke upsd-voorvork gemonteerd met een veerweg van 120 mm.

 

De in- en uitgaande demping zijn te wijzigen. Wil je ook de veervoorspanning veranderen, dan moet je het optionele Dynamic Damping Control kopen. De shock aan de achterzijde kent eenzelfde veerweg en daarbij valt de veervoorspanning en de uitgaande demping te wijzigen. Standaard is de R voorzien van een stuurdemper. De geometrie van de naked is ietsje anders dan van zijn broer. De balhoofdshoek is iets minder steil met 24,6 graden, waardoor ook de naloop automatisch wat langer is, een verschil van vijf millimeter. De S1000R weegt 207 kilo en zal in zijn debuutjaar in drie verschillende kleuren beschikbaar zijn.

Tags: eicma, 2014,

Gerelateerde artikelen