dinsdag 23 april 2024

Debat over verkeersveiligheid

Vandaag debatteert de Tweede Kamer met minister van Infrastructuur Melanie Schultz over verkeersveiligheid. Verschillende Kamerleden hebben hun standpunten vooraf al bekend gemaakt en daarin is opvallend dat het eigenlijk, wellicht met het oog op electoraal voordeel, vooral over de hoogte van boetes gaat. Over motorvriendelijke vangrails of campagnes voor bewustwording van verkeersdeelnemers valt niets te lezen.

Het standpunt van de VVD richt zich op zwaarder straffen van zware overtredingen. VVD-kamerlid Barbara Visser heeft aangekondigd te gaan pleiten voor zwaardere straffen voor mensen die onder invloed zijn van drugs en alcohol, het geven van meer bevoegdheden aan de politie en het aanscherpen van de regeling bij recidive. Ook gaat ze voorstellen tot meer mogelijkheden om auto’s of motoren in beslag te nemen.

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland pleit voor lagere boetes voor verkeersdeelnemers die zich voor het eerst schuldig maken aan te hard rijden of een andere verkeersovertreding. Maar, hij vindt ook dat veelplegers hogere boetes moeten krijgen. Hij wil dus een andere boeteschaal invoeren.

Het voorstel van Hoogland is een reactie op recente cijfers van de Rekenkamer (beetje duiding), waaruit blijkt dat hogere boetes maar een beperkt effect hebben op de verkeersveiligheid. Een uitgebreid onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de hoogte van boetes weliswaar enig effect heeft op overtredingsgedrag, maar dat dit effect toch vooral is gebonden aan tijd en plaats. Oftewel; op de plaats van de overtreding let men voortaan beter op, verder blijft men gewoon te hard rijden. 

Er klonken na bekendmaking van de cijfers ook stemmen om de pakkans te verhogen en op die manier verkeersovertredingen aan te pakken, maar Hoogland heeft kennelijk, wellicht met het oog op de volgende verkiezingen, een ander electoraal voordeliger standpunt geformuleerd. ‘Iemand die een keertje een kleine verkeersovertreding maakt, honderden euro’s beboeten helpt de verkeersveiligheid niet vooruit’, zegt Hoogland. ‘Boetes moeten er zijn om gevaarlijk gedrag te bestraffen, niet om de staatskas te vullen’, licht hij toe.

Foto: archief ANP

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen