De nieuwe GS is er

Door Ad in Nieuws, dinsdag 18 Sep 2018 00:09
BMW geeft de R1250GS meer cilinderinhoud en variabele klepbediening bmw r1250g 2019

De eerste GS in 1980 gaat voor altijd de boeken in als stamvader van BMW’s meest succesvolle motorfiets. Het 2019-model gaan we ons ongetwijfeld herinneren als die GS met variabele klepbediening. BMW introduceert de zogenaamde ShiftCam techniek gelijktijdig op de GS en op de toerfiets RT. Het systeem biedt op papier legio voordelen: hoger koppel bij alle toerentallen, verfijnder motorloop, hoger maximum vermogen en koppel, lagere uitstoot van uitlaatgassen en een vier procent lager brandstofgebruik.

Indrukwekkende getallen
Eerst maar eens met de langverwachte cijfertjes op de proppen komen. De nieuwe GS heeft 1254 cc (was 1170) en is goed voor 136 pk (100 kW) @ 7750 tpm (was 125 pk € 7750 tpm). Het maximum koppel bedraagt 143 Nm @ 6250 tpm (was 125 Nm @ 6500 tpm). Een 7% grotere cilinderinhoud is goed voor 14% meer koppel en 9% meer vermogen. Belangrijker nog is het bruikbare vermogen. Tussen de 2000 en 8500 tpm produceert de GS altijd meer dan 110 Nm. Tussen de 3500 en 7750 tpm is dat zelfs 120 Nm.

ShiftCam techniek
De variabele klepbediening speelt een grote rol bij het toegenomen vermogen. De nokkenas van de R1250GS heeft een hete en een kalme nok. Overigens gaat het alleen om de inlaatkleppen, de uitlaatkleppen sluiten en openen volledig normaal. De techniek wijzigt niet alleen de klepbediening, maar ook de slag van de kleppen. Afhankelijk van de gasstand staat de hete of kalme nok voor. Een elektromotor verschuift de nokkenas naar de gewenste positie. De kalme nok is ontwikkeld voor een laag benzineverbruik en een dociele vermogensafgifte. De hete voor een maximale lading power.

Vanaf eind 2018
De grootste verschillen bij de R1250GS zitten hem in het inwendige, het avontuurlijke uiterlijk komt uitermate bekend voor. Om het avontuur daadwerkelijk aan te kunnen beschikt het boxerblok over twee sensoren die pingelen detecteren. Hierdoor loop het blok ook op benzine van inferieure kwaliteit. De R1250GS krijgt standaard twee rijmodi en een heuvelrem. Voor de meest interessante rijmodi als Enduro en Enduro Pro mogen kopers extra in de buidel tasten. Voor iets minder dan twintigduizend euro staat de nieuwe GS vanaf eind 2018 bij je in de schuur.

Gerelateerde artikelen