De Monkey is terug!

Door Tom in Nieuws, maandag 23 Apr 2018 09:04
Na vorig jaar uit productie gehaald te zijn heeft Honda nu toch een manier gevonden om de iconische Monkey te blijven bouwen; cue de Monkey 125. Honda Monkey 125

Af en toe zie je ze nog voorbij komen. Of ja, je hoort zo vooral want tussen al het verkeer kijk je hem al gauw over het hoofd. Ik heb het natuurlijk over de Honda Monkey. Miniscule brommertjes met een 50 cc krachtbron die door hun atypische bouw een grote fanbasis wisten te verwerven.

Vanwege steeds strenger wordende emissie-eisen kondigde Honda niet lang geleden aan dat de productie van de Monkey zou worden gestopt in 2017. Het einde van 50 jaar Monkey. Er werd nog een jubileumuitvoering gemaakt maar daarna zou het afgelopen zijn. Toch gingen er al snel geruchten dat Honda alsnog bezig zou zijn om de Monkey door te blijven zetten. En dat is vandaag dus officiëel bevestigd!

Er komt namelijk een geheel nieuwe Monkey en dat hebben we te danken aan dat andere kleintje van Honda: de Grom, of de MSX125 zoals hij eigenlijk heet. Buiten Nederland is dat namelijk een enorm succes. In grote steden zoals Londen kom je ze vaak tegen, veelal bereden door jongeren vanwege het kleine prijsje dat je betaalt voor een gloednieuwe Grom maar ook door de hoge funfactor die het kleintje heeft. Voornaamste reen voor de keuze van Honda om het 125cc blok van de Grom in de van origine altijd 50 cc Monkey te hangen? Emissie-eisen. De eencillinder van de Grom voldoet aan Euro 4-normen. Het is daarom makkelijker om dat blok te gebruiken dan om veel werk te steken in het verbeteren van de 50cc wat erg moeilijk zou zijn.

Dat hij qua cillinderinhoud zoveel vooruit is gegaan zie je trouwens niet terug aan de prestaties. Houd je vast: 9,4 pk (6,9 kW) bij 7.000 tpm en 11 Nm koppel bij 5.250 toeren. Maar in feite is de Monkey 125 dus eigenlijk gewoon een Grom in vermomming. Wel een goede vermomming moeten we zeggen. Mooi om te zien namelijk dat er wat hippe onderdelen zijn toegevoegd om hem echt van deze tijd te maken. LED-verlichting bijvoorbeeld - de koplamp heeft zelfs wel iets weg van die van de eveneens fonkelnieuwe CB1000R - en een LCD dashboard dat op de foto's iets wegheeft van die van de Rebel. Op de sleutel zit een zogenaamde 'antwoordknop' waarmee je de koplamp kan laten flitsen zodat je je Grom makkelijker terug kan vinden op een volle parkeerplaats. Handig. 

In Nederland kost de Monkey je € 4.858 en dat is inclusief het rijklaar maken, BTW en BPM. In België kost hij je € 4.099. Vanaf juli staat hij in de Honda showrooms. 

Motorbase

Honda Monkey 125 zij
Honda Monkey
Cilinderinhoud 125 cc
Vermogen 9,40 pk
bouwjaar 2018
Tags: honda, monkey, grom, 125,

Gerelateerde artikelen