donderdag 28 maart 2024

De GP van Argentinië volgens Brembo

Nadat het seizoen een moeilijke start kende, vloog het MotoGP-circus naar Zuid-Amerika voor de Argentijnse GP die zondag wordt verreden. Gelegen in de provincie Santiago del Estero in het noorden van Argentinië, ligt het circuit Autódromo de Termas de Rio Hondo. Een circuit dat is ontworpen door de Italiaanse Jarno Zaffelli. 

Volgens Brembo-technici valt dit circuit in de categorie medium als het op remmen aankomt. Op een schaal van 1 tot 5, verdient het een 3 op de moeilijkheidsgraadindex. Het circuit kent 14 bochten (waaronder ook de lichtste knikjes), met acht echte afrempunten. Dit is weinig, alleen Phillip Island (zes) en Sachsenring (zeven) kent minder bochten. Alle MotoGP-machines zijn voorzien van Brembo 320mm-schijven (bij regen) of 340 mm carbon schijven (bij een droog wegdek). 

Elke ronde gebruiken de coureurs hun remmen voor ongeveer 30 seconden. De totale remtijd gedurende de gehele ronde van Argentinië is 12,5 minuten, 30% van de totale duur van de wedstrijd. De gemiddelde maximale vertraging per ronde is 1,11 g. Van de acht remsecties op dit circuit wordt er slechts één beschouwd als zeer veeleisend voor de remmen. Daarnaast zijn er nog vier bochten met een gemiddelde moeilijkheidsgraad en drie met een lichte.

Bocht 5 is de meest uitdagende, omdat het wordt voorafgegaan door een snel recht stuk waar snelheden van ruim 323 km/u wordt behaald. Deze kleine haarspeldbocht dwingt de coureurs af te  remmen naar 78 km/u in 6,1 seconden. Hiervoor moeten de coureurs een druk van ongeveer 13,9 pond op de hefboom van de Brembo-hoofdcilinder uitoefenen. Op dat moment is de druk op de remvloeistof 10,9 bar, wat 2,5 maal de druk op een blikje Coca Cola is. 

De laatste keer dat op een MotoGP-machine (toen nog 500cc) zónder Brembo-remmen de Argentijnse GP gewonnen werd, was in 1982. In de jaren 1990 werd de Argentijnse GP drie maal gewonnen door Mick Doohan op zijn Honda. Hij profiteerde van de door Brembo bedachte en gebouwde duimrem. Deze werd ontwikkeld na het verschrikkelijke ongeluk van de coureur in 1992 tijdens de Dutch TT. 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen