De 7 bizarste motorrecords

Door Redactie in Nieuws, dinsdag 25 Dec 2018 11:12
Dat de motorfiets een geliefd stuk materieel is voor velen blijkt wel uit het alwetende Guinnes Book of World Records. Wat zijn nou de allergekste prestaties die men op twee wielen heeft geleverd? Guinness 5

1. De verste: 115.093,941 kilometer
De langste reis met een motor in één land staat op naam van Gaurav Siddharth uit India. Hij reed van 17 september 2015 tot 27 april 2017 – 588 dagen! – door zijn thuisland en kwam zo tot een bizar aantal kilometers: 115.093,941. Om het een beetje in perspectief te zetten. Dat is zo’n 343 keer van Maastricht naar Groningen… Of 28.453 rondjes op het TT Circuit. Maar misschien wel het meest bizarre is dat hij dat deed op een Hero Impulse met slechts 149 cc… Minder vreemd is het als je weet dat hij ook had mogen kiezen voor een Bajaj Avenger. Google die maar voor de aardigheid en de Impulse is ineens een prachtbrommer. Bovendien wist hij op de standaard Hero nog altijd 200 tot 500 kilometer per dag af te leggen tegen een gemiddelde van zo’n 50 tot 70 kilometer per uur. Dagelijks zat hij dus zo’n zeven tot acht uur op de motor. Volgens de strikte regels van Guinness mocht Gaurav maximaal twee dagen in dezelfde plaats zitten. Daar had hij echter geen enkel probleem mee, omdat hij zijn bijzondere reis als prachtige kans zag voor het promoten van de 'Swadeshi'-boodschap, die staat voor ‘Made in India’. Vandaar natuurlijk ook die Hero. Verder zorgde hij voor meer bekendheid over belangrijke nationale onderwerpen als benzinepompfraude en veiligheid op snelwegen. 

Het vorige record stond op naam van Danell Lynn, die in Amerika tot ‘slechts’ 78.000 kilometer kwam. Amateur…

2. De snelste: 605,697 kilometer per uur
Dit is een goede voor in de kroeg. Hoe hard reed de snelste motor ooit? 605,697 kilometer per uur! Uiteraard gezet met zo’n Turbo-sigaar op de zoutvlakte van Bonneville in Utah. Wie zo gek was in 2010? Rocky Robinson. Hij zette het record met zijn Top Oil-Ack Attack. Voor de goede orde, die ruim 600 kilometer per uur was niet eens z’n top, want het gaat om het gemiddelde van twee runs van een kilometer. In één van die runs reed hij even 634 kilometer per uur. Ofwel, 176 meter per seconde. 

Om tot die waanzinnige snelheid te komen, gebruikte Robinson niet één maar twee Suzuki Hayabusa-blokken, met een turbocharger erop. Het maximale vermogen lag daardoor ergens tussen de 700 tot 900 pk bij 12.000 toeren per minuut. Het exacte aantal pk’s is net als in de MotoGP een groot geheim. Dat je niet zomaar zo hard rijdt, blijkt wel uit het feit dat het Top Oil-Ack Attack-project al in 2001 werd opgestart.

3. De kleinste: 80 millimeter
Wie heeft de kleinste? Het is een vraag die je niet vaak hoort, maar in dit geval wel erg toepasselijk is. Ditmaal gaat het namelijk om het record van de kleinste motorfiets ooit. Om misverstanden te voorkomen: een schaalmodel 1:64 doet niet mee, want die kan niet rijden. Die van Tom Wiberg uit Zweden wel over precies tien meter. Oké, het is op topsnelheid niet meer dan 2 kilometer per uur, maar rijden is rijden. Veel bizarder is nog de diameter van het voorwiel die slechts 16 millimeter meet. Het achterwiel is een stuk groter maar met 22 millimeter nog altijd aan de kleine kant… En dat kan ook gezegd worden van de wielbasis met 80  millimeter en een zithoogte van 65 millimeter. De creatie van Tom weegt toch nog 1,1 kilo en dat zal waarschijnlijk komen door het blok dat goed is voor 0,3 pk.

4. De langste: 26,29 meter
Van wie heeft de kleinste, naar een veel bekendere vraag. Wie heeft de langste? Als het om motorfietsen gaat – gelukkig maar… –, dan Bharat Sinh Parmar uit alweer India. Precies vier meter langer dan het vorige record. Om echt recordhouder te worden, moest Bharat 100 meter rijden en daarbij mocht hij geen voet aan de grond gezet hebben. Wij vermoeden dat er onderweg geen rotonde genomen moest worden, maar desondanks een hele prestatie dat hij dit voor elkaar kreeg. Veelzeggend is namelijk dat er een man of twintig nodig waren om het lange gevaarte een beetje in positie te krijgen. 

5. De meeste: 58 mensen
Iedereen die een keer met z’n tweeën op een motor heeft gezeten, weet hoe groot het verschil is tussen wel of geen duopassagier. Maar dan gaat het nog altijd maar om twee personen. In India – blijkbaar een land waar ze tijd genoeg hebben voor bizarre records – stonden ze met 58 man op een motor. Stonden? Ja, want zitten bleek niet te gaan en dus werd er om de motor een soort van platform gebouwd waardoor de leden van de het ASC Tornadoes Motorcycle Team het wel voor elkaar kregen. De mannen zette trouwens ooit al het record op 54 man, maar dat werd door een ander team uit India gebracht naar 56, waarop een antwoord natuurlijk niet kon uitblijven. Binnenkort 60? Vast wel!

Uiteraard kun je ook zoveel mogelijk mensen laten staan op tien motoren en dat is wat The Dare Devils Team uit – daar gaan we weer – India deed. Zo lukte het om een piramide van 201 mensen te maken en ook nog eens 129 meter ver te rijden. Waanzin!

6. De meeste: 681 zijspannen
Een zijspan zie je niet elke dag, laat staan 681 achter elkaar. Toch kon je zo’n stoet een jaar of drie geleden zomaar tegenkomen op de Filipijnen, in de stad Cauayan om precies te zijn. Eigenlijk had het record op 685 stuks moeten staan, maar vier rijders moesten de recordpoging staken vanwege bandenproblemen en/of technische mankementen. Zo zie je maar, een record zetten doe je niet zomaar. 

7. De snelste: 4.00,11 uur hardlopen
Ja, hartstikke leuk dat David Smith uit Engeland in net iets meer dan vier uur de marathon van London uitliep, maar wat moet dat in je motorboekie? Hij deed dat in een motorpak… Of beter gezegd, in een racepak. David was overigens in goed gezelschap want ook ‘Forrest Gum’, een man in een pyjama en Elvis wisten de finish te halen.

Bron: Guinness Book of World Records

Tags:

Gerelateerde artikelen