Custom: Honda Burasca door Drudi Performance

Door Nick in Custom, zaterdag 21 Mei 2016 13:05
De man die Rossi's helmen ontwerpt is ook handig met motoren, blijkbaar! Drudi Burasca

Aldo Drudi kennen we vooral als de man achter elk stukje grappig grafisch beeld dat je ooit rondom Valentino Rossi gezien hebt. Van zijn helmontwerpen tot de stickertjes en logo's die hij op zijn pak en motor heeft; Drudi zat erachter. Overigens ontwerpt hij helmen voor nog veel meer coureurs en fabrikanten, alleen nu slaat Drudi een andere weg in; dit is 'zijn' Honda Burasca.

De basis is - vrij duidelijk - een Honda VFR1200F, maar verder heeft Drudi behoorlijk carte blanche gekregen de Burasca neer te zetten zoals hij zelf wilde. Maar hij was niet alleen, want aangezien Honda direct betrokken was bij het project, werden er meer firma's van faam aangetrokken de Burasca echt tot iets bijzonders te maken.

En durf maar eens te zeggen dat die Akrapovic-uitlaat niet bijzonder is. En ook in het vooronder treffen we bijzonder materiaal, zoals de gefreesde Nissin-remklauwen. Vaak pakt men al gauw remmerij van Brembo, maar op de een of andere manier klinkt de keuze voor Nissin als die van een waar connaisseur. De vering voor en achter komt van Öhlins. Gecombineerd met het gewicht wat de Burasca kwijt lijkt ten opzichte van de standaard vrij zware VFR1200F, zal het wel flink scherper sturen.

Hoe langer je lijkt, hoe meer je ziet. Voor de prachtig mooi weggewerkte duo-stepjes - want het is en blijft een sporttoer-machine, hé - moet je goed kijken, zo strak zijn ze ontworpen, een klein beetje à la Diavel. Maar ook het achterlicht in dat waanzinnige achterwerk, dat wel wat wegheeft van de eerste viertakt MotoGP-Honda's. Of die uitgeklopte Honda-vleugels in de tank; wauw, gewoon wauw.

STORM
Drudi en Air Garage hebben de Burasca naar eigen zeggen gebouwd om een lolletje te hebben. Omdat ze het leuk vinden iets nieuws en bijzonders neer te zetten. Alleen zo groot als men uitpakt met de Burasca - wat overigens 'storm' betekent in een lokaal dialect - is het toch wel wat meer dan een lolletje. Zeker als je bedenkt dat onderstaande video al dateert uit september van 2014, toen de bedoeling nog was de motor begin 2015 te presenteren. Laat ook meteen zien wáár de Burasca gebouwd werd; op een dak hoog boven Rimini. Toch weer eens wat anders dan een muf schuurtje...
Of we er ooit achter gaan komen hoe het rijdt, waarschijnlijk niet. Dus of het qua functie een geslaagde motor is, zullen we nooit weten. Maar zet de standaard Honda VFR1200F naast deze Burasca 1200, en dan moet je wel stellen dat hij qua vorm absoluut geslaagd is. En juist het vorm gedeelte is waar Drudi heel goed is, maar dat wisten we al langer.

O, en men heeft door laten schemeren dat het niet zijn laatste project is... we wachten af!

Foto's en video: Milagro/Marco Poderi en D-Perf Air Garage

Motorbase

m1nz3t3scxwj
Honda VFR1200F C-ABS
Cilinderinhoud 1.237 cc
Vermogen 173 pk
bouwjaar 2016
Tags:

Gerelateerde artikelen