donderdag 25 april 2024

CAN-bus meet wegdek

Hierboven zie je een voorvorkpoot van BMW met daarbovenop een elektronische aansluiting. Hedendaagse techniek waarmee tijdens het rijden niet alleen de demping ingesteld kan worden, maar waarmee ook het reliëf van het wegdek wordt gemeten. Want de dynamische demping van tegenwoordig, zoals op de nieuwe S1000RR te verkrijgen, past de demping tijdens het rijden naar omstandigheden aan. Voorbeeld: wanneer je hard in de remmen duikt, wordt de demping in de vorkpoot versterkt. Wanneer je met je voorwiel door een putdeksel rijdt, reageert het systeem door de demping aan de achterzijde hier al op voor te bereiden.

Naar aanleiding van deze nieuwe technieken is door het Vlaams Instituut voor Mobiliteit een proef uitgevoerd waarmee voertuigen met CAN-bus technologie (een communicatiesysteem waarmee moderne motoren vaak zijn uitgerust) worden ingezet om de kwaliteit van het wegdek te meten. Immers; een gat in het wegdek kan met GPS-bepaling gauw opgespoord worden wanneer enkele honderden schokbrekers op precies dezelfde plek een diep gat te verwerken krijgen.

Het resultaat van het tot ‘Sensovo-proef’ gedoopte onderzoek is dat deze nieuwe verwerking van gegevens een aanzienlijke besparing voor de wegdekbeheerder oplevert en dat het bijdraagt aan verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. Precieze details zijn niet bekend gemaakt, maar je kunt je voorstellen dat het voor ons motorrijders de veiligheid vergroot doordat een gevaarlijk gat in het asfalt onmiddelijk gerepareerd kan worden. Ook kan een pokdalige bocht, ergens op een mooie motorroute, worden herkend en eventueel hersteld. 

De onderzoekers concluderen verder dat elk rijdend voertuig hierdoor een potentiële meetwagen is. Door deze conclusie stelt het VIM dat een verdere verfijning van het product zinvol en haalbaar is. Waarschijnlijk wordt bovenstaand dus verder ontwikkeld en wellicht ooit geïmplementeerd in het verkeer. Dat zal wat kosten, want alleen dit onderzoek kostte al 246.270 euro. 

Je kunt natuurlijk ook vraagtekens stellen bij deze nieuwe manier van informatie vergaren, want in het CAN-bus systeem is ook onze rijsnelheid bekend. En tja, die houden we toch graag voor ons zelf.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen