BMW onthult HP4 Race

Door Daniel in Motornieuws, woensdag 19 Apr 2017 13:04
Duitse degelijkheid én onderdelen uit de MotoGP en het WSBK. BMW onthult HP4 Race

Eind vorig jaar kwam BMW tijdens de EICMA onverwacht met de BMW HP4 Race. Een ‘raceversie’ van de toch al behoorlijk exclusieve HP4. Het ging slechts om een conceptversie en de Duiters beloofden in de lente met meer informatie te komen. Aan die belofte hebben zij zich gehouden, want vannacht werd op de ‘Shanghai Auto Show 2017’ de HP4 Race onthuld! 

De exclusiviteit wordt door BMW nog eens onderstreept door het aantal exemplaren dat er geproduceerd gaan worden. Dat zijn er maar 750. “Stuk voor stuk gebouwd door een klein team van specialisten om het hoogste niveau van kwaliteit te waarborgen”, aldus BMW. Zoals wel vaker met gelimiteerde oplages, krijgt elk exemplaar een oplagenummer. 

Van die 750 stuks komen er vooralsnog vier naar Nederland. Wie er een wilt bemachtigen moet zich eerst inschrijven om kans te maken. En even behoorlijk de knip trekken, want voor deze exclusieve superbike moet €80.000 neergelegd worden. Ongeveer hetzelfde als wat je voor de Ducati 1299 Superleggera kwijt bent. Met een marge gelijk aan de prijs dat elke andere gemiddelde superbike met wat kilometers op de teller kost.

Wat maakt deze machine dan zo bijzonder? Het frame bijvoorbeeld. Dat zou volledig van carbon zijn vervaardigd en maar 7,8 kilogram (!) wegen. Ook de wielen zijn van carbon, die daarmee volgens BMW zeker 30 procent lichter zijn dat de aluminiumversie. Wél van aluminium is de achterbrug, die bij de conceptversie nog van carbon was. Toch zou de machine in totaal minder wegen dan superbikes uit het WSBK, met een rijklaargewicht van 171 kilogram.

Wie een exclusieve superbike onthult gebruikt steevast de woorden Öhlins en Brembo. Zo ook BMW. Van de Zweedse verenboer kochten de Duitsers de FGR 300 upside-down voorvork en de TTX 36 GP veerdemper. Het logo van Brembo prijkt op de GP4 PR monoblockremklauwen. Onderdelen die ook in de MotoGP en het WSBK worden gebruikt, aldus BMW. Wat dacht je van de titanium gecoate remzuigers en vernikkelde remklauwen? Of de 320 mm-grote (en 7,75 mm dikke) remschijven? Dit heeft het behoorlijk hard nodig als je weet wat het vermogen is. 

De krachtbron van de BMW HP4 Race levert 215 pk bij 13.900 tpm en 120 Nm bij 10.000 tpm. Om dit alles een beetje in de hand te houden hebben de Duitsers een behoorlijke elektronicawinkel gemonteerd op de HP4 Race. Dynamic Traction Control in combinatie met onderbreking van de ontsteking, Engine Brake EBR en Wheelie Control bijvoorbeeld. Ook een Pit Lane Limiter en Launch Control horen bij deze circuitmachine. Ja je leest het goed, de BMW HP4 Race is niet voor op straat geschikt. En dat is misschien maar goed ook.

 

Gerelateerde artikelen