vrijdag 19 april 2024

BMW C600Sport en C650GT op EICMA

UPDATE 23-1-2012
Het was best lang stil rondom het scooterproject van BMW. Angstvallig stil zelfs maar gelukkig bleek er niets aan de hand te zijn. Want op de volgende video zien we voor het eerst rijdende BMW-scooters. Maak je dus op voor historische momenten en zie de BMW C600 Sport en de C650 GT in actie!

BERICHT 8-11-2011
Onbetwist de scooterspecialist. Tot aan een paar minuten geleden sloeg deze slagzin op bijna alle motorfietsfabrikanten. Behalve het grote BMW. Maar met de komst van de C600Sport en C650GT is deze uitspraak achterhaald als de Griekse euro. BMW, nu ook betwist de scooterspecialist. Of zoiets.

BMW heeft, zoals eerder geschreven op MOTOR.nl, meteen twee verschillende types op de markt gebracht. In tegenstelling tot wat je zou verwachten maken beide scooters gebruik van hetzelfde, nieuw ontwikkelde, 647 cc metende paralleltwin inclusief CVT. Het opgegeven vermogen van 60 pk klinkt niet erg spectaculair. Toch is dat wel het geval want beide scooters zijn de sterkste in hun segment.

Ook het frame dient nadere verduidelijking te krijgen. Ingenieurs hebben gekozen voor een gecombineerd chassis van aluminium gietstukken en stalen buizen. Dit moet zowel de handelbaarheid als het comfort flink verhogen, meldt BMW vol trots in de persmap. Tevens is het blok een dragend deel van het chassis.

De vering is voor in handen van een 40mm-upside-down-vork. Achter wordt deze belangrijke taak door een monoschokdemper waargenomen. De swingarm heeft een coaxiaal draaipunt. Hierdoor blijven de kettinglengte en spanning altijd gelijk. ABS mag niet ontbreken op een scooter en dat is bij de Sport en de GT dan ook niet het geval.

Tot zover de overeenkomsten want naast de kleur zit er meer verschil in beide scooters. Verschillen die je haast kunt raden met een Sport en een GT in het achterhoofd. Juist, de één is iets sportiever, de andere iets meer op comfort gericht. Een attractieve zit vind je dus op de Sport, een elektrisch verstelbaar scherm op de GT.

Prijzen zijn helaas nog niet bekend. Datzelfde geldt voor het leveringsprogramma. Uiteraard melden we ons bij nieuws van de Nederlandse BMW-importeur hierover.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen