BLOG: mooi mens, machtig monteur

Door Nick in Interviews, zaterdag 13 Feb 2016 13:02
Lekker nostalgisch, lekker rauw, lekker Zweeds. Per-Olof Persson

Een goede rijder en een competitieve machine zijn slechts twee van de drie doorslaggevende facetten om het te maken in de motorcross. Een crossmonteur moet niet enkel snel en doeltreffend te werk gaan, hij moet ook wat wanderlust in zich hebben, aangezien reizen toch een groot deel van de job beslaat. Dit is het verhaal van een van de succesvolste monteurs die Zweden ooit voortbracht. Zijn naam? Per-Olof Persson. Persson hing na een intensieve crosscarrière, zijn helm dan wel aan de wilgen, maar als fabrieksmonteur sleutelde hij voor ’s werelds beste rijders in de jaren ’70 en 80.

Per-Olof Persson - of Pelle-mas zoals zijn maten hem noemden – begon op jonge leeftijd met crossen, in de jaren ’50. Hij debuteerde in Solna, net buiten Stockholm in 1952. In de zestiger jaren bouwde hij een relatie op met Husqvarna, toen hij aan het stuur van de 500cc viertakt Husqvarna furore maakte.

“We hebben het hier echt nog niet over de moderne viertakten, aangezien met absoluut voorkeur gaf aan de lichte tweetakten. De viertakt machines liet men links liggen,” vertelt hij met een nostalgische blik in zijn ogen. “Dat waren dan ook de hoogtijdagen van de scrambler sport, toen dingen nog op kleine schaal gerund werden, als het ware als een familie. Iedereen kende mekaar ook tussen de races door hing je met elkaar rond. Vaak reisden we samen, iedereen met z’n Mercedes dieselbak met een aanhanger erachter, waar dan weer de machines op vastgesnoerd werden.”

Na een aantal seizoenen succesvol racen begin jaren ’60, waar Per-Olof regelmatig punten wist te pakken – die indertijd toebehoorden aan de eerste zes rijders – behoorde hij echt wel tot de top van het Zweedse motorcrosswereldje. 

Maar na achttien jaar carrière maken besloot Per-Olof dat het genoeg was, en hij beëindigde zijn actieve carrière met zeker zeshonderd races over de hele wereld op zijn naam. 

Tijden stonden te veranderen en ook Per-Olof Persson veranderde. Na zijn tijd als coureur werd hem een functie als monteur voor het fabrieksteam van – opnieuw – Husqvarna aangeboden. Maar dan wel in de Grand Prix-wereld, de echte grote jongens. Per-Olof begon aan een leven van reizen; heel Europa door de supersterren van de GP-cross achterna!

“In de jaren ’70 tot begin jaren ’80 koos ik ervoor aan de slag te gaan als fabrieksmonteur voor Husqvarna, in plaats van terug te gaan naar dat waar ik voor geleerd had. Mijn oude beroep als loodgieter,” zegt Per-Olof Persson. “Husqvarna was in me geïnteresseerd door mijn ervaring as monteur, rijder, en ook wel een beetje als wereldreiziger, denk ik…”

Het was Per-Olof die als monteur sleutelde voor zowat alle grote internationale namen in dienst van Husqvarna. Denk aan mannen als Heikki Mikkola, Bengt Åberg en Ivan Ranguelov.

Dat zigeunerbestaan lag me wel en ik was wel gewend ieder dubbeltje twee of drie keer om te draaien, voordat de goeie tijd van het motorcrossen aanbrak,” legt Per-Olof uit.

Inmiddels is Per-Olof Persson lang en breed met pensioen, hij woont in Orsa, vier uur rijden ten noordwesten van Stockholm.

Tekst: Kenneth Olausson
Foto's: Husqvarna

Tags:

Gerelateerde artikelen