vrijdag 26 april 2024

Analyse: Tech 3 en de toekomst

De kogel die velen in gedachte al doorgeladen hadden is door de kerk; Tech 3 en Yamaha maken het uit met elkaar. De liefde is over en het Franse team en de Japanse fabrikant gaan na een innige relatie van 20 jaar uit elkaar in 2019.

Voor wie de puntjes nog niet verbonden had, zal deze scheiding een minder logische zijn. Valentino Rossi loopt op zijn laatste benen als coureur, terwijl zijn VR46 Academy en raceteams in Moto3 en Moto2 juist als een trein de paddock binnen gedenderd zijn. Logischerwijs ontbreekt er nog één puzzelstukje om dit plaatje compleet te maken. Juist, een MotoGP-team. De Rossi-fan heeft het al door, want Yamaha zal naar alle waarschijnlijkheid en in elk stukje logisch denken de motoren van een eventueel VR46 MotoGP-team leveren.

Alleen betekent het vertrek van Yamaha bij het Tech 3-team van Hervé Poncheral niet dat VR46 de startplaatsen van Tech 3 overneemt. Poncheral mag namelijk wel een trouw partner van het merk met de gekruiste stemvorken geweest zijn sinds Yamaha en zijn team in 1999 voor het eerst samenwerkten, maar zijn startplaatsen opgeven zou betekenen dat hij zijn team op moet geven, en Poncheral heeft al aangegeven dat dat geenszins gebeuren gaat. Sterker nog, de amicale Fransman heeft te kennen gegeven het aanbod van zijn leven gekregen te hebben, hetgeen hij op aasde vanaf het moment dat hij de Grand Prix-racerij instapte. Rossi zal dus zelf op zoek moeten naar extra startplekken als de tijd daar is.

Aanbod
Dat aanbod waar Poncheral het over heeft lijkt vanuit KTM te komen. Het Oostenrijkse merk steekt het niet onder stoelen of banken; ze willen graag een junior- of satellietteam. Natuurlijk had Hervé ook bij Aprilia of Suzuki aan kunnen kloppen, terwijl Honda en Ducati de handen al vol hebben als leveranciers van het gros van het startveld. Maar nee, KTM heeft een beduidend groter budget dan Suzuki en nog gigantisch veel groter dan dat van Aprilia. Alles wijst er dan ook op dat de Oostenrijkers zich gemeld hebben in Frankrijk. 

Het zou een overstap van Zarco naar het fabrieksteam kunnen betekenen, met plaats voor Oliveira en misschien ook Binder bij Tech 3 in de MotoGP. Op termijn zou er ook een opstap in kunnen zitten voor Bo Bendsneyder (heeft nog altijd goede banden met KTM en diens sponsor Red Bull) want na dit seizoen komen de Triumph-blokken naar de Moto2, wat waarschijnlijk de doodsteek zal zijn voor het Mistral Moto2-project van Tech 3. Technisch guru binnen het team, Guy Coulon, kan in theorie een nieuw chassis ontwerpen; en met gemak ook. Alleen of dat rendabel is? Een samenwerking met KTM zet ze vooraan in de rij om ook in de Moto2 te beschikken over KTM-materiaal en bijbehorende technische mogelijkheden.

Kort om, weinig is zeker over de toekomst van Tech 3, behalve dat het enerverend tot en met wordt.

Foto: Tech 3 en KTM

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen