5 vragen: BMW S1000RR

Door Tom in Testen, vrijdag 08 Mrt 2019 11:03
Voor 2019 heeft BMW de S1000RR volledig binnenstebuiten gekeerd. De nieuwe Duitse superbike vervangt de RR die tien jaar geleden een lat op hoge hoogte legde. BMW S1000RR 2019 introductie

Met dergelijke voetsporen om in te treden, nam MOTO73-testredacteur Nick Enghardt de proef op de som op het circuit van Estoril in Portugal. Wachtend op het busje naar het vliegveld was het ditmaal juist de redacteur die de redactie belde in plaats van andersom. 

Wow Nick, lekker assertief! Wat is er aan de hand?
Behalve dat we hier plots vrij veel tijd hadden, bedoel je? Overlopen van enthousiasme, denk ik. Wat een machine...

Zo, maar we zagen de weersvoorspelling, op een schaal van 1 tot verzopen, hoe nat was het?
De ochtend viel nog alles mee. Strak blauwe luchten, subtiel zeebriesje en ook de baan leek qua nattig pretbederf mee te vallen. Al leek het vervolgens een prima uitgangspunt de eerste rondjes op de standaard Bridgestone S21s te rijden. Zelfs op dat sportieve straatrubber verraste de nieuwe RR overigens wel, maar desondanks schurkte het wel tegen optimisme aan. Zo zeer zelfs dat er later op de dag heel rap regenbanden onder de Beierse branieschopper gingen.

Branie, ja?
Viel enorm mee - wat de motor betreft dan.

Was het zo'n dag?
Het weer viel tegen, maar dat mocht de pret op geen manier drukken. Wat een compacte motorfiets is die nieuwe RR. Je zou bijna vergeten hoe ruim de oude RR is, maar krap wordt het nooit. Niks bleef bij het oude; en maar goed ook. Niet dat de oude niet op lof kan rekenen, maar desondanks niet zoals deze. Tussen de testsessies door keken we de wolken uit de lucht in de hoop echt het maximale uit de 2019 BMW superbike te halen, maar dat was ijdele hoop.

Poe, hee. Meer wachten dan rijden dus, maar wel goed indrukken op gedaan?
Laat ik het zo stellen; als een motorfiets zo weet te overtuigen in zulke, op de traanbuizen spelende omstandigheden, dan kan het in topcondities enkel nog verbazingwekkender zijn. Het nieuwe blok met het ShiftCam variabele klepmechanisme weet het toerenbereik van een conventionele vier-in-lijn te koppelen aan het bereikbaar koppel van een blok in V-vorm. Dat dat alles in een vertrouwenwekkend en haast zeshonderd-achtig compact rijwielgedeelte gehangen is, maakt het nog bijzonderder.

Maar uh, mijn transfer naar het vliegveld is er. Maandagmorgen ligt het verhaal compleet en wel op de redactie en in de volgende MOTO73 - uit op vrijdag 15 maart - gaan we er dieper op in. Veel dieper, beloofd!

Motorbase

bmw S1000RR 2019 zijaanzicht
BMW S1000RR
Cilinderinhoud 999 cc
Vermogen 207 pk
bouwjaar 2019

Gerelateerde artikelen